Transport krajowy – co warto wiedzieć?

0
972

Transport krajowy to przewóz towaru pojazdami samochodowymi zarejestrowanymi w kraju z punktu A, znajdującego się na terytorium danego kraju, do punktu B, także znajdującego się w obrębie jego granic po krajowych drogach. Choć definicja wydaje się prosta i sama operacja także, nic bardziej mylnego.

Jak przebiegają operacje związane z krajowym transportem?

1. Transport krajowy – oferta i umowa

Klient (producent lub właściciel towaru) wysyła zapytanie do firm oferujących usługi przewozów krajowych. Spedytor lub przewoźnik, w oparciu o otrzymane informacje (wymiary oraz waga transportowanej przesyłki, czas dostawy) przelicza kilometry trasy, którą będzie odbywał się transport, dobiera odpowiedni środek transportu, wysyła ofertę. Jeśli klient ją zaakceptuje, musi wypełnić odpowiedni formularz – zlecenie transportowe, w którym podaje: adres załadunku, datę i godzinę, adres rozładunku, datę i godzinę, sposób pakowania towaru, jego ilość oraz wagę, telefon do osób kontaktowych, specjalne wymagania lub dodatkowe informacje, ustaloną cenę. W odpowiedzi spedytor lub przewoźnik, w imię dobrych praktyk, powinien podać numery rejestracyjne samochodu, imię i nazwisko kierowcy oraz jego numer telefonu.

2. Załadunek

W dniu załadunku, kierowca powinien zjawić się o umówionej godzinie. Jeśli może przyjechać przed czasem lub ma opóźnienie, warto by poinformował o tym załadowcę – to pozwoli zaoszczędzić wszystkim czas i nerwy, usprawni proces ładowania na danym magazynie. Podczas załadunku kierowca powinien sprawdzić, czy zgadza się ilość ładowanego towaru (o ile to możliwe) i zgłosić natychmiast wszelkie nieprawidłowości. Jeśli załadunek został zakończony, kierowca powinien zabezpieczyć ładunek i otrzymać do niego dokumenty (krajowy list przewozowy, dokument wydania z magazynu itp.)

3. Trasa

Podczas ofertowania została ustalona trasa, którą kierowca powinien pojechać. To na tym etapie już warto wiedzieć o odbywających się remontach, objazdach, które mogą wpłynąć na opóźnienia w dostawie.

4. Dostawa

Podobnie, jak w przypadku załadunku, sytuacją idealną jest, gdy kierowca zjawia się na miejscu w danym dniu o wyznaczonej godzinie. Jeśli z jakiś przyczyn nie jest to możliwe, warto rozładowcę o tym fakcie poinformować. Po rozładunku, kierowca powinien uzyskać na dokumentach, które posiada, potwierdzenie od rozładowcy, że towar dotarł w określonej ilości i w dobrym stanie.

5. Transport krajowy – faktura

Podstawą do wystawienia faktury za prawidłowo zrealizowaną usługę jest dokument potwierdzający załadunek i rozładunek wg. warunków określonych w zleceniu. Jeśli towar dotarł zniszczony lub w innej ilości, sprawa na tym etapie się nie zakończy – być może wystarczy wypłata z ubezpieczenia przewoźnika, a być może znajdzie finał w sądzie.

Powyższy schemat nie pokazuje z iloma problemami tak naprawdę musi zmierzyć się kierowca. Korki, awarie samochodu, kradzieże, opóźnienia na miejscu załadunku i rozładunku, konflikty z magazynierami, spedytorami, wiele godzin spędzonych za kółkiem, tysiące przejechanych kilometrów, noclegi w kabinie – z tym zmaga się wielu z nich, ale ponieważ są pasjonatami swojego zawodu, nadal jeżdżą po krajowych drogach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here